Kjøpsbetingelser

MOS MOSH provide access to the www.MOSMOSH.com online store and sell our products according to the conditions set on this page. Please read these conditions carefully before placing an order on our website. Our Terms of Use apply when you order or buy goods from our website. These terms of use may be updated from time to time, and we therefore ask you to accept the Terms of Use every time you place an order on our website. Any reference to "you" or "your" is a reference to you as a user of this website, any reference to "we", "us" or "our" means MOS MOSH.

Kjøpsbetingelser

Dette kjøpet er regulert av følgende standard kjøpsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett. Følgende kjøpsvilkår gjelder for internettsalg på www.mosmosh.no og gjelder for privatkunder som er over 18 år og bosatt i Norge. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. 

Om selskapet og parter

Nettsiden eies av MOS MOSH A/S, Ejlersvej 24, 6000 Kolding, Danmark, DK-32933491 («selger», «vi», «oss»). Onlinekjøp på hjemmesiden er bindende når denne har blitt bekreftet av både selger og den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen («kjøper», «du», «deg», «din» eller «ditt»).

Norsk selskapsinformasjon
Juridisk navn: MOS MOSH
Adresse: Ejlersvej 24, 6000 Kolding, Danmark
Postadresse: c/o Timevat AS Postboks 11, Alnabru, 0614 Oslo

Organisasjonsnummer: 926 886 746

Telefon: +45 76 72 90 00
E-postadresse: kundeservice@mosmosh.no

Avtalen 

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom selger og kjøper foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere. 

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. 

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og merverdiavgift. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. 

Betaling 

Du kan betale med følgende betalingsmetoder på www.mosmosh.no:

Kortbetaling
Kortbetalinger gjøres kryptert gjennom våre betalingspartnere Pensopay og Klarna. Dersom du bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Vi tar imot følgende kort:

  • Visa
  • MasterCard
  • Debit Card
  • Klarna
  • Vipps
  • Apple Pay
  • Google Pay

Klarna fakturabetaling
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen. Ved betaling med faktura er betalingstiden 30 dager fra den dagen varene sendes fra oss. For å kunne betale med faktura krever vår betalingspartner ditt personnummer for å gjennomføre en kredittvurdering. I tillegg må bestillingen sendes til din folkeregistrerte adresse. Her kan du lese Klarnas vilkår for fakturabetaling.

Det tilkommer ingen fakturaavgift om du velger å betale med Klarna Faktura. Om betalingen uteblir tilkommer en påminnelsesavgift og forsinkelsesrente etter Klarnas regler og standardavgifter. Dersom betaling fortsatt uteblir etter dette, vil saken bli overført til inkasso, og ekstra kostnader kan da påløpe.

Klarna Delbetaling
Du har også mulighet til å velge Klarna Delbetalning og Klarna Konto. Akkurat som når du kjøper med vanlig faktura, får du varene før du betaler. Du kan velge å dele din betaling på 6, 12 eller 24 måneder. Klarna Konto deler opp dine fakturaer så du kun mottar en faktura hver måned, der alle Klarnafakturaer du har handlet for den seneste måneden er samlet. Her kan du lese Klarnas delbetalingsvillkår og Klarna Konto-vilkår.

Vipps
Vi tilbyr betaling via Vipps, som er et norsk selskap som tilbyr betalings-, og ID-løsninger. For å bruke tjenesten kreves det at du laster ned appen og lager en konto, hvilket også krever at du har et norsk telefonnummer. Dermed kan du enkelt benytte deg av en betalingsløsning som både er rask og brukervennlig. For mer informasjon, gå til www.vipps.no.

Levering 

Din bestilling leveres med Bring til nærmeste utleveringssted/til din adresse/til bedriftsadresse. Vi sender alle ordrer  samlet på faste dager: mandag, tirsdag og fredag. Bestillinger lagt inn før kl. 10:00 på mandager sendes vanligvis tirsdag. Bestillinger gjennomført i helger og helligdager behandles som regel førstkommende hverdag. Merk at vi ikke leverer til Svalbard, Jan Mayen eller Bjørnøya.

Leveringstid
Vår normale leveringstid er 4-6 virkedager etter at din ordre har blitt sendt. På varer som ikke er på lager er leveringstiden lengre. Det fremgår i så fall på produktsiden/i handlekurven/i kassen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår, leverer vi varen til deg uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra deg. Levering er skjedd når kjøperen, eller en representant, har overtatt varen. 

Fraktkostnad
En fraktkostnad på 100 kr tilkommer på alle bestillinger under 799 kr. På bestillinger over 799 kr er frakten gratis.

Ikke mottatt ordre
Om leveransen ikke stemmer overens med informasjonen som står på din ordrebekreftelse ber vi deg kontakte kundeservice på kundeservice@mosmosh.no eller per telefon +45 76 72 90 00. Vi vil undersøke saken så raskt som mulig, og dersom det har oppstått en feil, sender vi riktig produkt eller tilbakebetaler beløpet, avhengig av hva som avtales og er mulig. Eventuell returfrakt og frakten for en ny vare betales ikke av kunden ved slike tilfeller.

Forsinket levering
Dersom selgeren ikke leverer varen, eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til forbrukerkjøpsloven etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post). 

• Oppfyllelse - Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. 

• Heving - Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. 

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres varen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen. 

• Erstatning - Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av. 

Transportskade- og risiko
MOS MOSH er ansvarlig for din bestilling frem til du fysisk har mottatt den. Om du mottar bestillingen din med synlige skader på emballasjen og/eller produktene, ber vi deg om å kontakte kundeservice så raskt som mulig og uten unødig forsinkelse på kundeservice@mosmosh.no eller per telefon +45 76 72 90 00. På samme måte er det du som kunde som bærer ansvaret for pakken og produktene ved en eventuell retur. Vi anbefaler derfor at du velger en fraktmetode der forsendelsen kan spores ved retur.

Angrerett 

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 30 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. 

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). 

Angrefristen begynner å løpe: 

  • Ved kjøp av enkeltstående varer løper angrefristen fra dagen etter varen(e) er mottatt. 

  • Ved kjøp av abonnement, eller ved avtale om regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter at første levering er mottatt.

  • Består kjøpet av flere leveranser, løper angrefristen fra dagen etter at siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene. 

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt, eller selger har unnlatt å informere om at kjøperen skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. 

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. 

Tilbakebetaling
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til varen(e) er mottatt fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. Tilbakebetaling skjer alltid til samme betalingsmetode som benyttes ved den opprinnelige bestillingen, om ikke annet er særskilt avtalt.

Retur
Dersom du ønsker å returnere en vare, skal du registrere returen i vår returportal. Returvaren må sendes sammen med returskjemaet som fulgte med bestillingen. Slik gjør du:

  • Registrer returen i returportalen med ordrenummer*, e-postadresse, leveringsadresse og årsak til retur

  • Du vil deretter motta en returetikett på e-post, som må printes ut og festes på returpakken.

  • Lever pakken hos nærmeste  utleveringssted. Husk å be om kvittering ved innlevering.

MOS MOSH tilbyr 30 dagers returrett. Ved retur trekkes et returgebyr fra refusjonsbeløpet.

*Ordrenummeret finner du i ordrebekreftelsen og på returskjemaet. 

Viktig informasjon:

  • Angreretten gjelder ikke dersom du unnlater å hente pakken på utleveringsstedet. Uavhentede pakker belastes med et gebyr på 59 kr, og vi sender ikke automatisk returnerte pakker tilbake til kunden.

  • Du er selv ansvarlig for returfrakten på samme vis som du er ansvarlig for at varene returneres i god stand. Varen må derfor emballeres forsvarlig, gjerne i originalemballasjen.

  • Bruker du en returetikett fra MOS MOSH, har du ansvar for at varene er forsvarlig emballert, mens vi tar risikoen under selve frakten (f.eks. ved tap under transport).

  • Om du ikke benytter en returfraktseddel som vi har laget og gitt deg, men et annet returfraktalternativ så ligger det fullstendige ansvaret for at forsendelsen når fram til oss, på deg som kunde.

Bytte
Produkter kjøpt på www.mosmosh.no kan ikke byttes. For å bytte en vare, må du registrere en retur via retursystemet vårt og legge inn en ny bestilling.

Returadresse
MOS MOSH
Ejlersvej 24, 6000 Kolding, Danmark

Reklamasjonsrett

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at mangelen ble, eller burde ha blitt, oppdaget, gi selger beskjed om at mangelen gjøres gjeldende. Kjøper har alltid reklamert i tide dersom dette skjer innen to måneder etter at mangelen ble, eller burde blitt, oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. 

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. 

• Retting eller omlevering - Kjøperen kan velge mellom å kreve at mangelen rettes, eller at tilsvarende vare leveres. Selgeren kan likevel avslå kjøperens krav dersom gjennomføringen er umulig, eller vil medføre urimelige kostnader for selgeren. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

• Prisavslag - Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

• Heving - Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig. 

Om du har mottatt en defekt eller et feil produkt ber vi deg vennligst kontakte vår kundeservice på kundeservice@mosmosh.no eller per telefon +45 76 72 90 00, så hjelper vi deg videre og finner en løsning på problemet.

Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold 

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer

• Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. 

• Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet. 

• Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven. 

• Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Personopplysninger 

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfeller. 

Les mer i vår Personvernerklæring.

Konfliktløsning 

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling.